‘VERSCHIL MOET ER ZIJN’. DAT HEB JE VAST WEL EENS GEHOORD BINNEN CONCLUSION. WAT BETEKENT ‘VERSCHIL MOET ER ZIJN’ VOOR JOU? EN HOE ERVAAR JE DIT BIJ CONCLUSION?
Binnen de ICT heb je generalisten en specialisten, zo ook bij Future IT. Ik ben zelf meer een generalist. Van heel veel dingen weet ik wel wat. Ik zie mezelf als een zogenaamde T-shaped engineer.
In mijn huidige rol krijg ik met veel verschillende zaken te maken, van verschillende processen, verschillende technologieën, zoals Azure of Linux, Windows, Virtualisatie, Hardware en Storage. Het is goed dat er zoveel verschillen zijn binnen Conclusion. Verschillende typen mensen met ieder hun eigen manier van werken en expertise. Na 5 jaar Future IT snap ik hoe processen lopen en weet ik de mensen goed te vinden. Heb ik zelf hulp nodig of mis ik de expertise, dan benader ik een van mijn collega’s. Dat geldt andersom ook en daarmee versterken we elkaar.
Het zou niet goed zijn als we allemaal op elkaar zouden lijken. Je kunt dan ook niet discussiëren met elkaar. Juist de verschillen zijn verfrissend. Het is leuk om lekker te sparren, ideeën uit te wisselen over bepaalde oplossingen.
WE ZEGGEN VAAK DAT WE HET BIJ CONCLUSION ‘NET EVEN ANDERS’ DOEN. VIND JIJ DAT OOK EN WAARIN MERK JE DAT DAN?
We doen het inderdaad vaak net even anders. We denken eerst mee met de klant, luisteren, gaan aan de slag en pas daarna volgt de factuur. Uiteraard wel binnen de grenzen. Is het een vraagstuk waar je makkelijk antwoord op kunt geven, dan pak je het gewoon gelijk op. Bij ingewikkelde vragen schieten we een change of request in. Uitgangspunt is dat we écht proberen met de klant mee te denken. Wat zijn de mogelijkheden, past het binnen onze standaarden? Zo niet, dan kijken we hoe we het alsnog kunnen aanbieden. Dit kan betekenen dat we een nieuwe dienst ontwikkelen of specifiek voor de klant naar een oplossing zoeken.
Klanten mogen mij altijd bellen of mailen als ze ergens tegenaan lopen. Dat wordt gewaardeerd, ik help graag. Dat is ook echt de mentaliteit bij Future IT, we doen het samen.
WAT MAAKT JOUW WERK ‘NET EVEN ANDERS’?
Ik ben geen full-time beheerder, maar houd me ook bezig met processen en de klant. Het zijn dus niet alleen technische zaken die op mijn pad komen. Als Customer engineer zet ik het vraagstuk vanuit de klant om richting techniek. Wat moet er gedaan worden, en hoe laat ik dit op de juiste plek landen? Of ik voer het gesprek met de klant waarin ik juist het technische verhaal omzet naar begrijpelijke Jip en Janneke taal.
WAT TYPEERT JOU IN JE WERK?
Ik ben altijd bereikbaar, sta altijd klaar om anderen te helpen. Ik geloof dat ik makkelijk ben in de omgang, ik zeg niet zomaar nee. Vind het leuk om mee te denken, te sparren met collega’s. En een geintje op z’n tijd, daar houd ik van!
BIJ CONCLUSION GELOVEN WE IN JE. GEWOON, IN WIE JIJ BENT. DAT BRENGT VRIJHEID EN VERANTWOORDELIJKHEID MET ZICH MEE. ERVAAR JIJ DAT OOK?
Dat ervaar ik ook. Mijn huidige rol is op m’n bordje terechtgekomen, omdat Future IT er vertrouwen in had dat dit bij mij zou passen. Verantwoordelijkheid zit ook in de rol, bepaalde beslissingen kan ik zelf nemen. Je moet wel de afweging maken, heeft het impact op de rest van de organisatie. Deze verantwoordelijkheid draag je zelf. En de vrijheid? Ik deel mijn dag in zoals mij dat het beste uitkomt, zolang ik er maar voor zorg dat de klant tevreden is. Daarom moet je je eigen planning goed in de gaten houden.
HOE ERVAAR JIJ DEZE MANIER VAN WERKEN EN SAMENWERKEN? WAT ZIJN DE VOORDELEN EN MISSCHIEN OOK DE NADELEN ERVAN?
Het is heel prettig. Het zelf kunnen inplannen van je dag geeft vertrouwen, vrijheid en flexibiliteit. En maakt je zelf verantwoordelijk. Groot voordeel is dat je veel realistischer kunt aangeven wanneer iets af zal zijn. Ik zet de wekker altijd vroeg en start de werkdag rond 06.30 uur. De rest van het team houdt er rekening mee dat ik rond om 15u vrij ben, maar ze kunnen me altijd bellen.
WAT MAAKT WERKEN BIJ FUTURE IT BIJZONDER VOOR JOU?
De uitstekende onderlinge sfeer. Ook op drukke momenten is er tijd voor lol, een grapje. En iedereen is welwillend elkaar te helpen.
WAT DOE JE GRAAG IN JE VRIJE TIJD?
Ik houd ervan om te gamen. En daarnaast bouw ik graag met Lego, ik heb inmiddels een behoorlijke collectie. Op meerdere plekken in huis staan opgebouwde Legosets. Heerlijk om je gedachten te kunnen verzetten en alleen daarmee bezig te zijn. Na een drukke dag werkt dat heel ontspannend, om te bouwen of een game op te starten. Daarna ben ik weer helemaal los van het werk.
IS ER IETS WAT JE ALS AFSLUITING NOG MEE WIL GEVEN OVER WERKEN BIJ CONCLUSION?
Conclusion is een prettige werkgever, goed voor werknemers. Ze denken echt met je mee. In de coronatijd wordt het ons ook zo makkelijk mogelijk gemaakt om goed vanuit huis te kunnen werken. We kunnen al sinds de beginperiode apparatuur lenen vanuit kantoor, schermen en toetsenborden worden beschikbaar gesteld. Het zit hem ook in kleine andere dingen, een attentie tijdens Sinterklaas, online events voor de collega’s, mondkapjes die thuis worden toegestuurd… Zo wordt het persoonlijk contact toch een beetje vastgehouden.